Siirry pääsisältöön

SVG on loistava Formaatti

Muistan, kun kouluaikoina kauan kauan sitten opiskelin verkkojulkaisua. Silloin kuulin ensimmäisen kerran SVG-formaatista. SVG on W3C:n määrittelemä XML-formaatti, jonka avulla voidaan kuvata vektorigrafiikkaa. Ideana tässä formaatissa on se, että grafiikka kuvataan tekstitiedostona. Tätä tektiä sitten synnyttävät vektorigrafiikkaohjelmistot, ja tarkoitus olisi, että mahdollisimman monet ohjelmistot osaisivat esittää näitä kuvia. SVG-formaatti olisi loistava lisä esimerkiksi web-sivuille, joiden ainoa vektorigrafiikkaformaatti on tällä hetkellä Adobe Flash.

Olen itse käyttänyt vektorigrafiikan muokkaukseen aiemmin lähinnä Freehandia, joka on tällä hetkellä Adoben omistama ohjelmisto. Tutustuin kuitenkin tänään sattumalta Inkscape-ohjelmistoon, joka vaikuttaa erittäin lupaavalta. Inkscape on täysin ilmainen ja suomenkielinen vektorigrafiikan muokkausohjelma, joka tallentaa tiedostot suoraan SVG-tallennusmuodossa.

Kokeilin avata omia kokeilujani Firefoxilla ja suorastaan yllätyin, kun piirrutukseni piirtyi selaimen näytölle äkkiä katsottuna täsmälleen samanlaisena, kuin olin piirtänyt. Sen sijaan petyin, kun avasin saman kuvan IE7:lla. Ruudulle tuli pelkkä XML-lähdekoodi. Lyhyen Googletuksen jälkeen selvisi, että IE7:lle ei jaksettu vielä tehdä tukea SVG-formaatille. Hieno teokseni löytyy täältä, joten voit kokeilla mitä sille sanoo oma selaimesi.

Katkeransuolaisessa verkkokeskustelussa todettiin, että SVG:stä ei voi tulla suosittua formaattia, ennen kuin IE:ssä on suora tuki sille. Tämä pitää karulla tavalla paikkansa. Ei kukaan tavallinen ihminen asenna pluginiä koneeseensa SVG-tuen takia. Ainoa plugini, joka melko varmasti löytyy tietokoneista on Flash. Kukapa ei haluaisi katsella videoita YouTubesta. Mutta miten saataisiin Microsoft lisäämään SVG-tuki selaimeensa. Formaatti on kerrassaan loistava.

(Muokattu 13.2.2007 klo 14:08, kirjoitusvirheet korjattu)

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Muistan kun -> Muistan, kun
vektorigrafiikkaohjelmistot ja tarkoitus -> vektorigrafiikkaohjelmistot, ja tarkoitus
kuintekin -> kuitenkin
inkscape-ohjelmistoon -> Inkscape-ohjelmistoon (erisnimi)
SVG- tallennusmuodossa -> SVG-tallennusmuodossa
XML- lähdekoodi -> XML-lähdekoodi
ennenkuin -> ennen kuin

Lisäksi voisi pohtia sitä, tuleeko googlettaminen todella kirjoittaa isolla kuten tekstissäsi, kun se kuitenkin on verbi. Virallista sääntöä kyseisestä sanasta tuskin löytyy.
zache sanoi…
Minulle periaatteessa riittäisi se, että adobe nyt macromedian ostettuaan lisäisi flash pluginiinsa tuon SVG tuen. Sellainen siihen on jo luultavasti ainakin konseptitasolla koodattu.
Toni Hintikka sanoi…
SVG tuki Flashissa olisi hyvä asia, mutta Flashin ongelma tällä hetkellä on se, että se ei periaatteessa pakota käyttäjää päivittämään uusimpaan versioon. Oman seurantani mukaan vierailijoiden Flash versioissa on hajontaa kuin vanhassa haulikossa. Jos SVG-tuki tulisi IE 7:n jonkin pakollisen päivityksen mukana, niin se todella yleistyisi.