Mieleeni on tullut lähipäivinä monia asioita, joista voisin kirjoittaa, mutta tänä päivänä Ylen uutiset kertoivat jotain, joka laittoi minut kirjoittamaan. Uutisissa todettiin, että nykyään on olemassa kohdennettua mainontaa, joka kohdentuu esimerkiksi asiakkaan kirjoittaman hakusanan tai hänen lukemansa sähköpostiviestin perusteella. Tämä ei varmaan ole kenellekään pidemmän aikaa palveluita käyttäneelle epäselvää. Eihän ilmaista lounasta ole.
Mietitäänpä kuitenkin, mitä näiden mainosten katsomisella saa. Google on kehittänyt ja kehittää kokoajan ilmaiseksi käytössä olevia innovatiivisia nettisovelluksia. Googlen ansaintalogiikka on erilainen kuin pahimmilla kilpailijoilla. Google elää mainoksilla ja kilpailijat kuten Microsoft lisenssimaksuilla. Kohdennettu mainonta on tehokasta. Jos saan yritykselleni käyttöön ilmaiseksi Gmailin tapaisen loistavasti toimivan sähköpostijärjestelmän ja vastineeksi työntekijäni joutuvat katselemaan kohdennettuja mainoksia, en ole siitä ollenkaan huolissani. Gmailiin ei tule läpi roskapostia eikä viruksia. Gmailia voi käyttää myös mobiililaitteilla. Kun pakettiin lisätään ilmainen jaettu ajanhallinta sekä tiimityöskentelyyn sopivat toimisto-ohjelmat, voin valitettavasti myydä itseäni hiukan. Kyllä takavuosien mainosbannerit ainakin omaa sähköpostin käyttöäni häiritsivät enemmän kuin Googlen tekstimainokset. Kohdennettu mainonta on kova bisnes ja se on Googlen liiketoimintaa. Jos mainoksia on, on mielestäni parempi, että niiden joukossa olisi jotain kiinnostavaa. Olen löytänyt oikeasti etsimäni joskus, nimeenomaan kohdennetun mainoksen avulla ja olen ollut siihen tyytyväinen.
Ei Google tule näitä tietoja käytämään muuhun kuin mainosten kohdentamiseen. Perusteena on, että jos tähän viittaavaa havaittaisiin, Google menettäisi asiakkaansa ja tärkeän kohderyhmän. Google liiketoiminta kärisi. En usko, että he ottaisivat sellaisen riskin.
Ennemmin siis valitsen häiritsemättömät mainokset kuin epävarman maksullisen sähköpostin. Tässä keskustelussa kannattaisi myös muistaa se, että Google tarjoaa myös maksullista sähköpostia 40 euroa/ käyttäjä. Tässä vaihtoehdossa voi valita katsooko mainoksia vai ei. Jos tässä aletaan vouhottamaan mainosrahoitteisia palveluita todella alas, niin aion olla toista mieltä. Ne jotka pelkäävät yksityisviestiensä puolesta on paras laittaa foliohattu syvälle päähän ja maksaa palveluistaan.
Mietitäänpä kuitenkin, mitä näiden mainosten katsomisella saa. Google on kehittänyt ja kehittää kokoajan ilmaiseksi käytössä olevia innovatiivisia nettisovelluksia. Googlen ansaintalogiikka on erilainen kuin pahimmilla kilpailijoilla. Google elää mainoksilla ja kilpailijat kuten Microsoft lisenssimaksuilla. Kohdennettu mainonta on tehokasta. Jos saan yritykselleni käyttöön ilmaiseksi Gmailin tapaisen loistavasti toimivan sähköpostijärjestelmän ja vastineeksi työntekijäni joutuvat katselemaan kohdennettuja mainoksia, en ole siitä ollenkaan huolissani. Gmailiin ei tule läpi roskapostia eikä viruksia. Gmailia voi käyttää myös mobiililaitteilla. Kun pakettiin lisätään ilmainen jaettu ajanhallinta sekä tiimityöskentelyyn sopivat toimisto-ohjelmat, voin valitettavasti myydä itseäni hiukan. Kyllä takavuosien mainosbannerit ainakin omaa sähköpostin käyttöäni häiritsivät enemmän kuin Googlen tekstimainokset. Kohdennettu mainonta on kova bisnes ja se on Googlen liiketoimintaa. Jos mainoksia on, on mielestäni parempi, että niiden joukossa olisi jotain kiinnostavaa. Olen löytänyt oikeasti etsimäni joskus, nimeenomaan kohdennetun mainoksen avulla ja olen ollut siihen tyytyväinen.
Ei Google tule näitä tietoja käytämään muuhun kuin mainosten kohdentamiseen. Perusteena on, että jos tähän viittaavaa havaittaisiin, Google menettäisi asiakkaansa ja tärkeän kohderyhmän. Google liiketoiminta kärisi. En usko, että he ottaisivat sellaisen riskin.
Ennemmin siis valitsen häiritsemättömät mainokset kuin epävarman maksullisen sähköpostin. Tässä keskustelussa kannattaisi myös muistaa se, että Google tarjoaa myös maksullista sähköpostia 40 euroa/ käyttäjä. Tässä vaihtoehdossa voi valita katsooko mainoksia vai ei. Jos tässä aletaan vouhottamaan mainosrahoitteisia palveluita todella alas, niin aion olla toista mieltä. Ne jotka pelkäävät yksityisviestiensä puolesta on paras laittaa foliohattu syvälle päähän ja maksaa palveluistaan.
Kommentit