Siirry pääsisältöön

Bluetooth on kätevä

En malta olla sanomatta pari sanaa bluetooth järjestelmästä. "Sininen hammas" oli muutama vuosi sitten kaikkein eniten hypetetyimpiä tekniikoita. Puhuttiin, että kun kaverilla on oma bluetooth siru mukanaan ja hän astuu autoonsa, niin auto tunnistaa kaverin ja pistää soimaan juuri sen radiokanavan, jota hän yleensä kuuntelee. Lisäksi auto luonnollisesti säätää ratin ja penkin asennon ystävämme haluamalla tavalla. Ok. Tällaiset systeemit vaatisivat myös autolta aika paljon teknisiä ominaisuuksia, mutta tämä on myös käytännössä tänä päivänä mahdollista. Hyödystä voidaan olla monta mieltä.

Bluetooth on nykypäivänä kuitenkin totta. Melkein kaikista uusista matkapuhelimista ja kannettavista löytyy tämä "sininen hammas". Tavallisimpia sovelluksia ovat erilaiset langattomat handsfree viritykset. Toinen sovellus on tiedonsiirto laitteiden välillä. Bluetooth on siitä hyvä, että ei ole merkistä kiinni toimiiko se. Valmistajalla ei siis ole periaatteessa väliä vaan ainoastaan sillä, että bluetooth siru löytyy ja siihen toimivat ajurit.

Sain syksyllä käyttööni Nokia N70 puhelimen, johon tuo maaginen siru oli asennettu ja mietin, että nyt parannetaan autoiluturvallisuutta kerralla ja ostetaan bluetooth handsfree. En oikein innostunut näistä erilaisista korvanappivirityksistä. Omistin aikaisemmin langallisen version ja mielestäni erittäin epäkätevä ja epämukava. Lankasysteemi pitäisi aina virittää ajoon lähtiessä, mutta omaan harvaan päähäni se ei koskaan mahtunut ja kun puhelin soi, niin langallinen handsfree oli hetken aikaa paljon vaarallisempi kuin itse puhelin.

Korvanappi Bluetooth handsfree poistaa langan ja on teknisen näköinen, mutta se pitää ladata. Voin vaan kuvitella, että kun sitä juuri tarvitsisi, siitä loppuu akku. Lisäksi korvanappi handsfree on kallis. Tämän blogin kirjoitushetkellä halvimmat olivat viidenkympin tienoilla. Itse päädyin kiinteään ratkaisuun. Eli ostin Nokia Car Kit CK-7W. Olen ollut tuotteeseen todella tyytyväinen. Tämä tuote lähtee käyntiin silloin kun laitan auton käyntiin ja jos minulla on puhelin taskussa, yhdistäminen tapahtuu aina automaattisesti. Olen laittanut automaattisen vastauksen päälle, niin minun ei tarvitse puhelun tullessa koskea mihinkään. Akku ei laitteesta lopu, jos autossa akku riittää. Tuote maksoi reilun satasen ja asentamiseen meni tunteroinen, mutta mielestäni on kyllä koko rahan arvoinen.


Saman tapaisia bluetooth järjestelmiä saa nykyään uusiin autoihin integroituna.Rönkkö kirjoitti kolumnissaan autovalmistajien bluetooth järjestelmistä:" Periaatteessa näissä autoissa puhelin osaa kytkeytyä osaksi auton bluetooth -järjestelmää, kun känny autoon tulee. Useimmiten se kuitenkin vaatii juuri sellaista hermoja raastavaa säätämistä, jonka lopputuloksena puhelin ei kuitenkaan toimi autossa." No minulla ei ole näistä integroiduista systeemeistä mitään kokemuksia, mutta olettaisin, että kun systeemi ensimmäisellä kerralla viritetään toimintaan tarvitaan vaan kerran kirjoittaa pin koodi puhelimeen. Näin oli ainakin Nokian autosarjan laita. En uskoisi sen olevan kenellekkään ylivoimaista. Tämän jälkeen ei tarvitse kuin puhua.

Huono puoli bluetoothissa on virrankulutus, mikä tuntuu olevan myös uusien puhelimien perussynti. Eli akku tyhjenee puhelimesta aikaisemmin kuin pelkästään puhelimeen puhumalla. Pidemmillä matkoilla tarvitsee siis mukaan puhelimen autolaturin. Muita huonoja puolia en ole tästä bluetooth autosarjasta puolen vuoden kokemuksella löytänyt.

Kommentit

Niko Hallikainen sanoi…
Hyviä puolia on vielä se että mukana tulee data kaapeli, että tiukanpaikan tullen puhelimen lataus onnistuu kanssa. :) Toinen tyytyväinen omistaja.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

photoshop.com - käsittele kuvia selaimessa ilmaiseksi

Photoshop.com palvelu on ollut olemassa jo jonkin aikaa ja siitä on jalostunut ihan käyttökelpoinen tuote, jossa ainakin hinta-laatusuhde (0€) on kohdallaan. Teknisesti photoshop.com on toteutettu adoben omistaman flash-teknologian päälle. Eli tietokoneessa pitää olla flash-lisäosa asennettuna, jotta palvelu toimii. Adobe on varmasti teknologian kehittäjänä paras Flash-asiantuntija ja se näkyy tässä tuotteessa. Photoshop.com näyttää, että Flashia voi käyttää oikeassa tuotteessa, eikä vain surkeissa resurssisyöpöissä Flash-mainoksissa.

Photoshop.com sivustossa on monia hyviä oivalluksia. Palvelun voi yhdistää jo olemassa olevaan verkkoalbumiin. Tätä kirjoitettaessa tuettuja olivat Picasaweb, Flickr, Photobucket ja Facebook. Varsin kätevää, että yhteys toimii molempiin suuntiin. Web-albumeissa olevia kuvia voi avata muokkaustilaan ja tallentaa sitten takaisin näihin kolmannen osapuolen palveluihin. Toisaalta kuvia voi siirtää raahamalla suoraan Photoshop.com palveluun albumeihin ja siirt…

Windows Vista resurssisyöppö?

Sain inspiraation tähän kirjoitukseen, kun olin pitämässä atk-koulutusta eräässä yrityksessä, jossa osalla työntekijöistä oli Vista Business käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet. Nämä tietokoneet olivat Lenovon hyviä kannettavia Intelin tuplaydinsuorittemella varustettuina, joten koneilla ei pitäisi olla mitään ongelmia vaativassakaan käytössä. Ihmettelin, kun eräs Vista kone käynnistyi 10-15 minuuttia, ennen kuin Outlook aukesi. Aukeamisen jälkeen tietokone toimi kuin sen näyttö oli voideltu tervassa. Vitsailimme siinä, että kone pitää laittaa "tulille" hyvissä ajoin, ennen asiakaskäyntiä. Esimerkiksi 50 km ennen määränpäätä voisi autoillessa olla hyvä.

Ongelman syy selvisi. Kannettavissa oli "vain" 1Gt keskusmuistia. Muistin lisääminen auttoi. Tietokoneen käyttö oli normaalia. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: Onko tässä mitään järkeä? Voiko olla niin, että sähköpostin lukemiseen ja tavallisten dokumenttien pyörittämiseen tarvitaan 3Gt keskusmuistia? Samat asi…

Kuinka varastoida tuuli-ja aurinkoenergiaa?

Tekno&Logia on aikaisemmin keskittynyt suurimmaksi osaksi pelkkiin tietotekniikan ilmiöihin, mutta nyt haluaisin herättää keskustelua vaihtoehtoisten energiamuotojen varastoinnista. Koska itse kirjoitan tätä blogia, saan varmasti myös itse päättää millaisia asioita käsittelen.

Suomi ja Eurooppa ovat sitoutuneet aika rankkoihin kasvihuonepäästöjen rajoituksiin. Erilaisia ratkaisuja tavoitteeseen pääsemiseen on esitetty ja osa näitä ratkaisuja on ehdottomasti sekä tuuli, että aurinkoenergia. Eniten on puhuttu tuulivoimasta, vaikka aurinkoenergiaa on saatavilla useita kertoja enemmän, myös täällä pimeässä pohjolassa. Wikipediassa näkyvän kuvaajan mukaan aurinkoenergiaa on oikeasti käytettävissä erittäin paljon maailmanlaajuisesti. Jopa niin paljon, ettei muita energiamuotoja edes tarvittaisi.

Sekä tuuli, että aurinkoenergiassa on kuitenkin yksi suuri ongelma ja se on varastointi. Kuten hyvin tiedämme, niin maailmasta löytyy vähän sellaisia paikkoja, joissa tuulee aina. Toisaalta ei löy…