Siirry pääsisältöön

Bluetooth on kätevä

En malta olla sanomatta pari sanaa bluetooth järjestelmästä. "Sininen hammas" oli muutama vuosi sitten kaikkein eniten hypetetyimpiä tekniikoita. Puhuttiin, että kun kaverilla on oma bluetooth siru mukanaan ja hän astuu autoonsa, niin auto tunnistaa kaverin ja pistää soimaan juuri sen radiokanavan, jota hän yleensä kuuntelee. Lisäksi auto luonnollisesti säätää ratin ja penkin asennon ystävämme haluamalla tavalla. Ok. Tällaiset systeemit vaatisivat myös autolta aika paljon teknisiä ominaisuuksia, mutta tämä on myös käytännössä tänä päivänä mahdollista. Hyödystä voidaan olla monta mieltä.

Bluetooth on nykypäivänä kuitenkin totta. Melkein kaikista uusista matkapuhelimista ja kannettavista löytyy tämä "sininen hammas". Tavallisimpia sovelluksia ovat erilaiset langattomat handsfree viritykset. Toinen sovellus on tiedonsiirto laitteiden välillä. Bluetooth on siitä hyvä, että ei ole merkistä kiinni toimiiko se. Valmistajalla ei siis ole periaatteessa väliä vaan ainoastaan sillä, että bluetooth siru löytyy ja siihen toimivat ajurit.

Sain syksyllä käyttööni Nokia N70 puhelimen, johon tuo maaginen siru oli asennettu ja mietin, että nyt parannetaan autoiluturvallisuutta kerralla ja ostetaan bluetooth handsfree. En oikein innostunut näistä erilaisista korvanappivirityksistä. Omistin aikaisemmin langallisen version ja mielestäni erittäin epäkätevä ja epämukava. Lankasysteemi pitäisi aina virittää ajoon lähtiessä, mutta omaan harvaan päähäni se ei koskaan mahtunut ja kun puhelin soi, niin langallinen handsfree oli hetken aikaa paljon vaarallisempi kuin itse puhelin.

Korvanappi Bluetooth handsfree poistaa langan ja on teknisen näköinen, mutta se pitää ladata. Voin vaan kuvitella, että kun sitä juuri tarvitsisi, siitä loppuu akku. Lisäksi korvanappi handsfree on kallis. Tämän blogin kirjoitushetkellä halvimmat olivat viidenkympin tienoilla. Itse päädyin kiinteään ratkaisuun. Eli ostin Nokia Car Kit CK-7W. Olen ollut tuotteeseen todella tyytyväinen. Tämä tuote lähtee käyntiin silloin kun laitan auton käyntiin ja jos minulla on puhelin taskussa, yhdistäminen tapahtuu aina automaattisesti. Olen laittanut automaattisen vastauksen päälle, niin minun ei tarvitse puhelun tullessa koskea mihinkään. Akku ei laitteesta lopu, jos autossa akku riittää. Tuote maksoi reilun satasen ja asentamiseen meni tunteroinen, mutta mielestäni on kyllä koko rahan arvoinen.


Saman tapaisia bluetooth järjestelmiä saa nykyään uusiin autoihin integroituna.Rönkkö kirjoitti kolumnissaan autovalmistajien bluetooth järjestelmistä:" Periaatteessa näissä autoissa puhelin osaa kytkeytyä osaksi auton bluetooth -järjestelmää, kun känny autoon tulee. Useimmiten se kuitenkin vaatii juuri sellaista hermoja raastavaa säätämistä, jonka lopputuloksena puhelin ei kuitenkaan toimi autossa." No minulla ei ole näistä integroiduista systeemeistä mitään kokemuksia, mutta olettaisin, että kun systeemi ensimmäisellä kerralla viritetään toimintaan tarvitaan vaan kerran kirjoittaa pin koodi puhelimeen. Näin oli ainakin Nokian autosarjan laita. En uskoisi sen olevan kenellekkään ylivoimaista. Tämän jälkeen ei tarvitse kuin puhua.

Huono puoli bluetoothissa on virrankulutus, mikä tuntuu olevan myös uusien puhelimien perussynti. Eli akku tyhjenee puhelimesta aikaisemmin kuin pelkästään puhelimeen puhumalla. Pidemmillä matkoilla tarvitsee siis mukaan puhelimen autolaturin. Muita huonoja puolia en ole tästä bluetooth autosarjasta puolen vuoden kokemuksella löytänyt.

Kommentit

Niko Hallikainen sanoi…
Hyviä puolia on vielä se että mukana tulee data kaapeli, että tiukanpaikan tullen puhelimen lataus onnistuu kanssa. :) Toinen tyytyväinen omistaja.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SF-anytime on hyvä idea

SF-anytime viedeovuokraamo on hyvä idea. Eli voit vuokrata leffat suoraan laajakaistaliittymän läpi omalle kotikoneellesi. Maksat katseluajasta, eli yhdellä krediitillä voit katsella leffan seuraavan vuorokauden sisällä. Sain postista, jonkin lehden mukana yhden ilmaisen krediitin tähän kyseiseen filmivuokraamoon. Ja positiivista oli, että krediitin mukana tuleva esite näytti ihan hyvältä. Olen joskus aikaisemminkin kokeillut SF-anytimea, joten tiesin, ettei ohjelmaan ole millään muulla selaimella asiaa kuin IE:llä. IE:tä en miellellään käytä muutakuin Windows update palvelun käyttämiseen ja tässä syy on hyvin selvä: se ei muuten onnistu. Ok, kun kerran minulla oli ilmainen krediitti, päätin kuitenkin kokeilla. No ensin tuli systeemitesti, joka kesti mielestäni 2mb nettiyhteydellä turhan kauan. Testi ilmoitti että minulta puuttuu, joku Microsoftin "suojaushärpäke", joten ei kun painamaan linkkiä ja asentamaan se. No tämän jälkeen järjestelmä ilmoitti, että Flash versioni ei

Windows Vista resurssisyöppö?

Sain inspiraation tähän kirjoitukseen, kun olin pitämässä atk-koulutusta eräässä yrityksessä, jossa osalla työntekijöistä oli Vista Business käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet. Nämä tietokoneet olivat Lenovon hyviä kannettavia Intelin tuplaydinsuorittemella varustettuina, joten koneilla ei pitäisi olla mitään ongelmia vaativassakaan käytössä. Ihmettelin, kun eräs Vista kone käynnistyi 10-15 minuuttia, ennen kuin Outlook aukesi. Aukeamisen jälkeen tietokone toimi kuin sen näyttö oli voideltu tervassa. Vitsailimme siinä, että kone pitää laittaa "tulille" hyvissä ajoin, ennen asiakaskäyntiä. Esimerkiksi 50 km ennen määränpäätä voisi autoillessa olla hyvä. Ongelman syy selvisi. Kannettavissa oli "vain" 1Gt keskusmuistia. Muistin lisääminen auttoi. Tietokoneen käyttö oli normaalia. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: Onko tässä mitään järkeä? Voiko olla niin, että sähköpostin lukemiseen ja tavallisten dokumenttien pyörittämiseen tarvitaan 3Gt keskusmuistia? Samat asi

Lukujen pyöristäminen yhdistettäessä tietoja Word 2007:n

Minulle on tullut ennenkin ongelmia tietojen tuomisessa ulkoisesta tietolähteestä Wordiin. Niin myös tänään, mutta tänään päätin ratkaista asian. Tavoitteenani tehdä todistukset, Excel taulukossa olevien tietojen perusteella. Kaikki toimi normaalin yhdistämistoiminnon tapaan. Eli tallensin tiedot Exceliin ja laskin keskiarvon. Yhdistämistoiminto löytyy Word 2007:sta postitus välilehdeltä. Tietolähteeksi lisäsin Excel-taulukon. Kävin Excelin puolella transponoimassa "liitä määräten" -toiminnolla sarakeotsikot allekain toiselle taulukkovälilehdelle. Kopioin taulukon Wordiin ja lisäsin siihen toisen sarakkeen. Nyt saatoin lisätä arvosanatietoja yksi kerrallaan "lisää yhdistämiskenttä" - valikosta. Ongelmia pyöristyksessä Kaikki toimi hyvin "keskiarvo"-kenttään asti. Pyöristys ei toiminut oikein. Kokeilin tehdä Excelissä uuden sarakkeen johon käytin "pyöristä"-funktiota, mutta tämäkään ei auttanut. Kaavana solussa oli"=PYÖRISTÄ(K2;1)". &quo