Siirry pääsisältöön

Kovaa peliä työpöydällä

Netissä on eri yhteyksissä ollut paljon huhuja Googlen laajentumisesta työpöydälle toimisto-ohjelmien puolella. Ensin kuitenkin tähän päivään Googlehan on monille jo se ainoa hakukone, mutta Google tarjoaa myös Google desktop palvelua. Sen avulla voi etsiä tietokoneelta tiedostoja tai sähköposteja nopeasti, kunhan antaa sovelluksen indeksoida koneensa sisällön. Desktop palvelua voi käyttää pelkkänä hakupalkkina tehtäväpalkissa, liikuteltavana hakupalkkina tai sitten sen voi antaa käyttää koko näytön oikean puolen, joka ainakin laajakuvamonitorilla on varsin toimiva ratkaisu. Jos käyttää tätä ratkaisua Google jo tosiaan on työpöydällä. Desktop kokoaa googlen sovelluksia yhteen paikkaan eli esimerkiksi gmail sähköpostin ja Google talkin. Lisäksi Desktop seuraa minkälaiset käyttäjää kiinnostaa ja heittää suoraan uusimmat uutiset ja web leikkeet näkymään työpöydällä. Lisäksi Desktop tarjoaa nopean työkalun muistiinpanojen kirjoittamiseen ja tehtäväsovelluksen. Lyhyen katsauksen perusteella sovellus vaikuttaa todella asialliselta. Tässähän voi joku sanoa, että isoveli valvoo, kun google lukee niiden web sivujen sisältöä joilla käyttäjä surffailee. Itse en koe asiaa ongelmaksi.

Toimisto-ohjelmapuolella Googlella on kuitenkin pitkä tie kuljettavanaan. Yritys on saanut kyllä julkaistua sovelluksia kiitettävällä julkaisutahdilla ja ne ovat kaiken lisäksi olleet varsin hyviä, mutta täytyy muistaa, että Microsoft on maailman suurin ohjelmistotalo. Microsoft on tehnyt Office tuotteillaan rahaa parikymmentä vuotta, ja vaikka haukkuja aina kuulee, on Microsoft Office varsin hyvä sovelluspaketti. Olen itse kouluttanut pari vuotta toimistosovellusten käyttöä erilaisilla kursseilla ja olemme käyttäneet MS Officea. Syy on selvä. Microsoft on onnistunut markkinoinnissaan maailmassa ja varsinkin Suomessa, jossa yritysmaailmassa ei paljon muiden valmistajien ohjelmistoista edes puhuta. Open Office on ilmaisena vaihtoehtona MS Officen pahin kilpailija ja siinä on joitakin toiminnallisuuksia, jossa se on selvästi MS Officen nykyversioita edellä.OO:n pahin puute on jopa kehittäjän mielestä tiedostojen yhteensopivuus. MS Office tiedostot avautuvat ja tallentuvat hyvin, mutta eivät todella hyvin. Tässä on eräs todella suuri puute. Itse tarvitsisin nykysuomessa tätä vaihtoehtoa todella hyvin.

Maailma kuitenkin muuttuu vauhdilla ja varsinkin IT-maailma. Voi olla, että Microsoftin ottama riski uuden officen 12 käyttöliittymässä , saa käyttäjät vaihtamaan ohjelmaa. Toinen mahdollisuus on, että kilpailijat joutuvat tulemaan vikisten perässä. Sitten on olemassa vielä vaihtoehto, jota on myöskin pohdittava. Google avaa uuden palvelun, jonka avulla voit selainikkunassa luoda dokumentit ja tallentaa ne verkkoon, jolloin ne ovat aina siellä. Vähän sama idea kuin gmailissa, mutta nyt annetaan tallennustilaa ilmaiseksi. Onkohan selainpohjaisuus tulevaisuuden sana?

Kommentit