Roskapostista on puhuttu melkein niin kauan kuin Internet on tullut kuluttajakäyttöön. On päivitelty, että kyllä sitä roskaa on paljon ja kuinka suuri ongelma roskaposti on maailmanlaajuiselle viestinvälitysjärjestelmälle. Toisaalta sähköposti on edelleen Internetin vapaan tiedonvälityksen ja monien palvelujen kulmakiviä. Monet verkkopalvelut ja ympäristöt jäisivät torsoiksi ilman vapaata ja ilmaista viestien kulkua. Sähköpostikanava on tärkeä viestinvälittäjä niin palvelujen ja henkilöiden välillä kuin myös henkilökohtaisessa viestinnässä. Henkilökohtaiseen viestintään on tosin olemassa nykyään myös paljon muita keinoja, niitä tässä erikseen erittelemättä.
Medioissa roskapostin torjumiseksi on esitelty mitä erilaisimpia keinoja. Maksulliset sähköpostiviestit sopisi keinona varmasti palveluntarjojille. Ehkä huvittavimpia ehdotuksia oli Petteri Järvisen ehdotus, että sähköposti voitaisiin korvata yrityksissä kokonaan tekstiviesteillä. Tämän hän esitti uusimmassa Tietokone-lehdessä. Kuulemma on kätevää lähetellä tekstareita tietokoneella PC Suite ohjelman läpi. Tekstiviesti ei nyt ole aivan sama asia kuin sähköposti. Tiedoksi vaan nyt kaikille lukijoille.
Minulla ei ole roskapostiongelmaa. Ei ole ollut sitten 2004 syksyn, jonka jälkeen aloin käyttämään aktiivisesti Gmail-sähköpostia. En ole Googlen työntekijä, valitettavasti, eikä minulla ole syytä hehkuttaa kenenkään palveluja. Allekirjoitan kuitenkin täysin tässä Gmail-tiimin blogipostissa olevan kuvaajan, jossa näkyy miten roskapostin määrä maailmalla kehittyy, mutta kuinka se pysyy Gmailissa ihailtavan alhaisena. Samassa viestissä on myös linkki videoon, jossa kerrotaan kuinka Gmailin spam-sikanauta-roskaposti-suodatin toimii. Gmailin roskapostisuodatus on sen verran älykäs, että oikea roskaposti menee roskapostin alle ja todella harvoin roskapostin joukkoon eksyy tärkeää postia. Gmailin kanssa ei voi siis käydä niin kuin Soneran sähköpostipalvelun kanssa, että ei pääse itse näkemään, mitä roskaa on suodatettu.
Olen sitä mieltä, että roskapostista itkeminen voidaan lopettaa ja keskittyä ratkaisuihin, joilla vapaa tiedonvälitys taataan myös tulevaisuudessa. Kuluttajille ja myös yrittäjille yksi keino on äänestää jaloillaan ja käyttää sitä sähköpostipalvelua, jossa asia toimii. Tämä antaisi operaattoreille ryhtiliikkeen. Se jolla palvelu ei toimi menettää asiakkaita. Itse uskon, että sähköposti ei häviä mihinkään, eikä roskapostin määrä tule jatkossakaan olemaan minulle ongelma.
Medioissa roskapostin torjumiseksi on esitelty mitä erilaisimpia keinoja. Maksulliset sähköpostiviestit sopisi keinona varmasti palveluntarjojille. Ehkä huvittavimpia ehdotuksia oli Petteri Järvisen ehdotus, että sähköposti voitaisiin korvata yrityksissä kokonaan tekstiviesteillä. Tämän hän esitti uusimmassa Tietokone-lehdessä. Kuulemma on kätevää lähetellä tekstareita tietokoneella PC Suite ohjelman läpi. Tekstiviesti ei nyt ole aivan sama asia kuin sähköposti. Tiedoksi vaan nyt kaikille lukijoille.
Minulla ei ole roskapostiongelmaa. Ei ole ollut sitten 2004 syksyn, jonka jälkeen aloin käyttämään aktiivisesti Gmail-sähköpostia. En ole Googlen työntekijä, valitettavasti, eikä minulla ole syytä hehkuttaa kenenkään palveluja. Allekirjoitan kuitenkin täysin tässä Gmail-tiimin blogipostissa olevan kuvaajan, jossa näkyy miten roskapostin määrä maailmalla kehittyy, mutta kuinka se pysyy Gmailissa ihailtavan alhaisena. Samassa viestissä on myös linkki videoon, jossa kerrotaan kuinka Gmailin spam-sikanauta-roskaposti-suodatin toimii. Gmailin roskapostisuodatus on sen verran älykäs, että oikea roskaposti menee roskapostin alle ja todella harvoin roskapostin joukkoon eksyy tärkeää postia. Gmailin kanssa ei voi siis käydä niin kuin Soneran sähköpostipalvelun kanssa, että ei pääse itse näkemään, mitä roskaa on suodatettu.
Olen sitä mieltä, että roskapostista itkeminen voidaan lopettaa ja keskittyä ratkaisuihin, joilla vapaa tiedonvälitys taataan myös tulevaisuudessa. Kuluttajille ja myös yrittäjille yksi keino on äänestää jaloillaan ja käyttää sitä sähköpostipalvelua, jossa asia toimii. Tämä antaisi operaattoreille ryhtiliikkeen. Se jolla palvelu ei toimi menettää asiakkaita. Itse uskon, että sähköposti ei häviä mihinkään, eikä roskapostin määrä tule jatkossakaan olemaan minulle ongelma.
Kommentit