Adobe Flash tuo Makromedian luomus, jonka Adobe sai yrityskaupan mukana itselleen on vallannut lähes 100% maailman tietokoneista. Se toimii lähes käyttöjärjestelmäriippumattomasti ja se on loistava muoto julkaista multimediasisältöä verkossa. Youtubea ei olisi olemassa ilman Flashia, eikä monia muitakaan interaktiivisia palveluita.
Mutta Flash tuo myös ongelmia. Flashin avulla on helppo tehdä visuaalisesti hienon näköisiä mainoksia, joissa on interaktiivisia osia, jopa videoita sisäänrakennettuna. Ei siinä sinällään mitään, mutta en pidä siitä, että kaljuaan raapiva mies täyttää koko ruudun kun haluan lukea päivän juorut Iltasanomista.Kaiken lisäksi Flash kyykyttää normaalitehoisen mikron varsin tehokkaasti. Selaimen suoritinkäyttö kasvaa lähelle 100%, kun Flash-mainoksia sisältävä iltapäivälehti jää taustalle auki.
Tätä ei pidä nyt ymmärtää niin, että vastustan mainostamista verkossa. Kannatan ehdottomasti ilmaisia palveluita, joita rahoitetaan mainoksilla. Mutta mainokset eivät saa häiritä palvelun käyttöä. Sujuvista mainosrahotteisista palveluista esim. Gmail on loistava esimerkki, koska tekstipohjaiset mainokset eivät häiritse palvelun käyttämistä. Kuitenkin Google elää näillä mainoksilla varsin hyvin.
Ehdotankin nyt Flash-mainosboikottia, jonka voi aloittaa asentamalla Flash block lisäosan Firefox selaimeen. Näin mainostajat saavat vaan ihmetellä, miksi mainokset eivät verkossa toimi. Toisekseen ehdotan mainosihmisten oikeaa kouluttamista. Nykyisin tuntuu, että Adobe sanoo mainosmiehille, kuinka asioita on järkevää tehdä, ja jälki on verkossa kaunista, mutta kauheaa.
Mutta Flash tuo myös ongelmia. Flashin avulla on helppo tehdä visuaalisesti hienon näköisiä mainoksia, joissa on interaktiivisia osia, jopa videoita sisäänrakennettuna. Ei siinä sinällään mitään, mutta en pidä siitä, että kaljuaan raapiva mies täyttää koko ruudun kun haluan lukea päivän juorut Iltasanomista.Kaiken lisäksi Flash kyykyttää normaalitehoisen mikron varsin tehokkaasti. Selaimen suoritinkäyttö kasvaa lähelle 100%, kun Flash-mainoksia sisältävä iltapäivälehti jää taustalle auki.
Tätä ei pidä nyt ymmärtää niin, että vastustan mainostamista verkossa. Kannatan ehdottomasti ilmaisia palveluita, joita rahoitetaan mainoksilla. Mutta mainokset eivät saa häiritä palvelun käyttöä. Sujuvista mainosrahotteisista palveluista esim. Gmail on loistava esimerkki, koska tekstipohjaiset mainokset eivät häiritse palvelun käyttämistä. Kuitenkin Google elää näillä mainoksilla varsin hyvin.
Ehdotankin nyt Flash-mainosboikottia, jonka voi aloittaa asentamalla Flash block lisäosan Firefox selaimeen. Näin mainostajat saavat vaan ihmetellä, miksi mainokset eivät verkossa toimi. Toisekseen ehdotan mainosihmisten oikeaa kouluttamista. Nykyisin tuntuu, että Adobe sanoo mainosmiehille, kuinka asioita on järkevää tehdä, ja jälki on verkossa kaunista, mutta kauheaa.
Kommentit