Siirry pääsisältöön

Tutkimusta vai markkinointia?

Kun tänä päivänä näkee sanan tutkimus, se voi joissain tapauksissa tarkoittaa jopa oikeaa tutkimusta. Taloussanomien juttu nosti esille asian jota olen jo jonkin aikaa pohdiskellut. Tutkimuksen tulos riippuu todella paljon kyselytutkimuksen kohderyhmästä. Tutkimuksen kohderyhmähän voidaan sitten räätälöidä tilaanjan tarpeiden mukaan, kuten varmasti usein tehdään. Uusien ja vanhojenkin tuotteiden markkinoijat saavat julkaistuilla tutkimuksilla ja kyselytutkimuksilla sopivasti lisävoimaa ja uskottavuutta tuotteidensa markkinointiin.

Kyllä palaneen käry haiskahtaa vaikkapa Microsoftin "riippumattomassa" tutkimuslaitoksessa teettämään tutkimukseen, jossa todetaan Microsoftin omien palvelimien olevat kustannustehokkaampia kuin Linuxin vastaavat. Tai Microsoftin tutkimus siitä kuinka heidän oma ohjelmistopakettinsa on tietoturvallisempi kuin Open Office. Molemmat näistä ovat esimerkkejä teknisistä tutkimuksista, joilla varmasti yritetään vaikuttaa päätöksiin.

Kun taas puhutaan uusista tekniikoista ja tehdään niihin liittyviä kyselytutkimuksia, ollaan kohderyhmän kanssa ongelmissa. Kuinka kysellä uudesta tekniikasta niin, että myös kohderyhmä ymmärtäisi kysymykset? Kysymyksillä voidaan myös rajata kohderyhmää rajusti, kuten esimerkiksi tässä tutkimuksessa. Jos puhutaan 3G:stä, 2o gigaisista muisteista, niin termejä ei ymmärrä, eikä niistä ole myöskään kiinnostuneita kuin teknisesti orientoituneet henkilöt. Tämän esimerkkitutkimuksen kohderyhmäksi olisi siis voinut sanoa suoraan uudesta tekniikasta kiinnostuneet henkilöt. Tosin tutkimuksessa mainittu akun kesto on melko varmasti useille ihmisille kännykän tärkein ominaisuus. Jos haluttaisiin tehdä oikeasti kattava kuluttajatutkimus teknisestä aiheesta, pitäisi tekniikka tuoda käytännön esimerkkeinä kuluttajien silmien eteen. Eihän voi vastata mitään asiaan, josta ei mitään tiedä.

Uusi riippumaton tutkimus sanoo Linux palvelimen kaatuvan useimmin kuin Windows palvelimen. Tässä tapauksessa tutkimus saattaa olla aivan oikeassa, mutta kiinnittäisin huomiota uutisointiin ja otsikkoon. Esimerkiksi Tietokone lehden uutisessa ei puhuta mitään siitä kuinka paljon Windowsilla ja Linuxilla on ollut eroa tai, että millä tavoin tutkimus on tehty. Jutussa kuitenkin mainitaan, että tutkimuksen mukaan kaikki tutkitut järjestelmät osoitttautuivat todella luotettaviksi. Mutta eihän se ole uutinen jos, koira puree miestä vai miten se oli.

Tutkimus sanaan uutisissa kannattaa siis suhtautua varauksella. Mediakritiikki eri toten tutkimusten kohdalla on paikallaan, koska sana tutkimus tuo väitteelle auktoriteettia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

photoshop.com - käsittele kuvia selaimessa ilmaiseksi

Photoshop.com palvelu on ollut olemassa jo jonkin aikaa ja siitä on jalostunut ihan käyttökelpoinen tuote, jossa ainakin hinta-laatusuhde (0€) on kohdallaan. Teknisesti photoshop.com on toteutettu adoben omistaman flash-teknologian päälle. Eli tietokoneessa pitää olla flash-lisäosa asennettuna, jotta palvelu toimii. Adobe on varmasti teknologian kehittäjänä paras Flash-asiantuntija ja se näkyy tässä tuotteessa. Photoshop.com näyttää, että Flashia voi käyttää oikeassa tuotteessa, eikä vain surkeissa resurssisyöpöissä Flash-mainoksissa.

Photoshop.com sivustossa on monia hyviä oivalluksia. Palvelun voi yhdistää jo olemassa olevaan verkkoalbumiin. Tätä kirjoitettaessa tuettuja olivat Picasaweb, Flickr, Photobucket ja Facebook. Varsin kätevää, että yhteys toimii molempiin suuntiin. Web-albumeissa olevia kuvia voi avata muokkaustilaan ja tallentaa sitten takaisin näihin kolmannen osapuolen palveluihin. Toisaalta kuvia voi siirtää raahamalla suoraan Photoshop.com palveluun albumeihin ja siirt…

Windows Vista resurssisyöppö?

Sain inspiraation tähän kirjoitukseen, kun olin pitämässä atk-koulutusta eräässä yrityksessä, jossa osalla työntekijöistä oli Vista Business käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet. Nämä tietokoneet olivat Lenovon hyviä kannettavia Intelin tuplaydinsuorittemella varustettuina, joten koneilla ei pitäisi olla mitään ongelmia vaativassakaan käytössä. Ihmettelin, kun eräs Vista kone käynnistyi 10-15 minuuttia, ennen kuin Outlook aukesi. Aukeamisen jälkeen tietokone toimi kuin sen näyttö oli voideltu tervassa. Vitsailimme siinä, että kone pitää laittaa "tulille" hyvissä ajoin, ennen asiakaskäyntiä. Esimerkiksi 50 km ennen määränpäätä voisi autoillessa olla hyvä.

Ongelman syy selvisi. Kannettavissa oli "vain" 1Gt keskusmuistia. Muistin lisääminen auttoi. Tietokoneen käyttö oli normaalia. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: Onko tässä mitään järkeä? Voiko olla niin, että sähköpostin lukemiseen ja tavallisten dokumenttien pyörittämiseen tarvitaan 3Gt keskusmuistia? Samat asi…

Kuinka varastoida tuuli-ja aurinkoenergiaa?

Tekno&Logia on aikaisemmin keskittynyt suurimmaksi osaksi pelkkiin tietotekniikan ilmiöihin, mutta nyt haluaisin herättää keskustelua vaihtoehtoisten energiamuotojen varastoinnista. Koska itse kirjoitan tätä blogia, saan varmasti myös itse päättää millaisia asioita käsittelen.

Suomi ja Eurooppa ovat sitoutuneet aika rankkoihin kasvihuonepäästöjen rajoituksiin. Erilaisia ratkaisuja tavoitteeseen pääsemiseen on esitetty ja osa näitä ratkaisuja on ehdottomasti sekä tuuli, että aurinkoenergia. Eniten on puhuttu tuulivoimasta, vaikka aurinkoenergiaa on saatavilla useita kertoja enemmän, myös täällä pimeässä pohjolassa. Wikipediassa näkyvän kuvaajan mukaan aurinkoenergiaa on oikeasti käytettävissä erittäin paljon maailmanlaajuisesti. Jopa niin paljon, ettei muita energiamuotoja edes tarvittaisi.

Sekä tuuli, että aurinkoenergiassa on kuitenkin yksi suuri ongelma ja se on varastointi. Kuten hyvin tiedämme, niin maailmasta löytyy vähän sellaisia paikkoja, joissa tuulee aina. Toisaalta ei löy…