Siirry pääsisältöön

Tutkimusta vai markkinointia?

Kun tänä päivänä näkee sanan tutkimus, se voi joissain tapauksissa tarkoittaa jopa oikeaa tutkimusta. Taloussanomien juttu nosti esille asian jota olen jo jonkin aikaa pohdiskellut. Tutkimuksen tulos riippuu todella paljon kyselytutkimuksen kohderyhmästä. Tutkimuksen kohderyhmähän voidaan sitten räätälöidä tilaanjan tarpeiden mukaan, kuten varmasti usein tehdään. Uusien ja vanhojenkin tuotteiden markkinoijat saavat julkaistuilla tutkimuksilla ja kyselytutkimuksilla sopivasti lisävoimaa ja uskottavuutta tuotteidensa markkinointiin.

Kyllä palaneen käry haiskahtaa vaikkapa Microsoftin "riippumattomassa" tutkimuslaitoksessa teettämään tutkimukseen, jossa todetaan Microsoftin omien palvelimien olevat kustannustehokkaampia kuin Linuxin vastaavat. Tai Microsoftin tutkimus siitä kuinka heidän oma ohjelmistopakettinsa on tietoturvallisempi kuin Open Office. Molemmat näistä ovat esimerkkejä teknisistä tutkimuksista, joilla varmasti yritetään vaikuttaa päätöksiin.

Kun taas puhutaan uusista tekniikoista ja tehdään niihin liittyviä kyselytutkimuksia, ollaan kohderyhmän kanssa ongelmissa. Kuinka kysellä uudesta tekniikasta niin, että myös kohderyhmä ymmärtäisi kysymykset? Kysymyksillä voidaan myös rajata kohderyhmää rajusti, kuten esimerkiksi tässä tutkimuksessa. Jos puhutaan 3G:stä, 2o gigaisista muisteista, niin termejä ei ymmärrä, eikä niistä ole myöskään kiinnostuneita kuin teknisesti orientoituneet henkilöt. Tämän esimerkkitutkimuksen kohderyhmäksi olisi siis voinut sanoa suoraan uudesta tekniikasta kiinnostuneet henkilöt. Tosin tutkimuksessa mainittu akun kesto on melko varmasti useille ihmisille kännykän tärkein ominaisuus. Jos haluttaisiin tehdä oikeasti kattava kuluttajatutkimus teknisestä aiheesta, pitäisi tekniikka tuoda käytännön esimerkkeinä kuluttajien silmien eteen. Eihän voi vastata mitään asiaan, josta ei mitään tiedä.

Uusi riippumaton tutkimus sanoo Linux palvelimen kaatuvan useimmin kuin Windows palvelimen. Tässä tapauksessa tutkimus saattaa olla aivan oikeassa, mutta kiinnittäisin huomiota uutisointiin ja otsikkoon. Esimerkiksi Tietokone lehden uutisessa ei puhuta mitään siitä kuinka paljon Windowsilla ja Linuxilla on ollut eroa tai, että millä tavoin tutkimus on tehty. Jutussa kuitenkin mainitaan, että tutkimuksen mukaan kaikki tutkitut järjestelmät osoitttautuivat todella luotettaviksi. Mutta eihän se ole uutinen jos, koira puree miestä vai miten se oli.

Tutkimus sanaan uutisissa kannattaa siis suhtautua varauksella. Mediakritiikki eri toten tutkimusten kohdalla on paikallaan, koska sana tutkimus tuo väitteelle auktoriteettia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SF-anytime on hyvä idea

SF-anytime viedeovuokraamo on hyvä idea. Eli voit vuokrata leffat suoraan laajakaistaliittymän läpi omalle kotikoneellesi. Maksat katseluajasta, eli yhdellä krediitillä voit katsella leffan seuraavan vuorokauden sisällä. Sain postista, jonkin lehden mukana yhden ilmaisen krediitin tähän kyseiseen filmivuokraamoon. Ja positiivista oli, että krediitin mukana tuleva esite näytti ihan hyvältä. Olen joskus aikaisemminkin kokeillut SF-anytimea, joten tiesin, ettei ohjelmaan ole millään muulla selaimella asiaa kuin IE:llä. IE:tä en miellellään käytä muutakuin Windows update palvelun käyttämiseen ja tässä syy on hyvin selvä: se ei muuten onnistu. Ok, kun kerran minulla oli ilmainen krediitti, päätin kuitenkin kokeilla. No ensin tuli systeemitesti, joka kesti mielestäni 2mb nettiyhteydellä turhan kauan. Testi ilmoitti että minulta puuttuu, joku Microsoftin "suojaushärpäke", joten ei kun painamaan linkkiä ja asentamaan se. No tämän jälkeen järjestelmä ilmoitti, että Flash versioni ei

Lukujen pyöristäminen yhdistettäessä tietoja Word 2007:n

Minulle on tullut ennenkin ongelmia tietojen tuomisessa ulkoisesta tietolähteestä Wordiin. Niin myös tänään, mutta tänään päätin ratkaista asian. Tavoitteenani tehdä todistukset, Excel taulukossa olevien tietojen perusteella. Kaikki toimi normaalin yhdistämistoiminnon tapaan. Eli tallensin tiedot Exceliin ja laskin keskiarvon. Yhdistämistoiminto löytyy Word 2007:sta postitus välilehdeltä. Tietolähteeksi lisäsin Excel-taulukon. Kävin Excelin puolella transponoimassa "liitä määräten" -toiminnolla sarakeotsikot allekain toiselle taulukkovälilehdelle. Kopioin taulukon Wordiin ja lisäsin siihen toisen sarakkeen. Nyt saatoin lisätä arvosanatietoja yksi kerrallaan "lisää yhdistämiskenttä" - valikosta. Ongelmia pyöristyksessä Kaikki toimi hyvin "keskiarvo"-kenttään asti. Pyöristys ei toiminut oikein. Kokeilin tehdä Excelissä uuden sarakkeen johon käytin "pyöristä"-funktiota, mutta tämäkään ei auttanut. Kaavana solussa oli"=PYÖRISTÄ(K2;1)". &quo

Flash-mainokset boikottiin!

Adobe Flash tuo Makromedian luomus, jonka Adobe sai yrityskaupan mukana itselleen on vallannut lähes 100% maailman tietokoneista. Se toimii lähes käyttöjärjestelmäriippumattomasti ja se on loistava muoto julkaista multimediasisältöä verkossa. Youtubea ei olisi olemassa ilman Flashia, eikä monia muitakaan interaktiivisia palveluita. Mutta Flash tuo myös ongelmia. Flashin avulla on helppo tehdä visuaalisesti hienon näköisiä mainoksia, joissa on interaktiivisia osia, jopa videoita sisäänrakennettuna. Ei siinä sinällään mitään, mutta en pidä siitä, että kaljuaan raapiva mies täyttää koko ruudun kun haluan lukea päivän juorut Iltasanomista.Kaiken lisäksi Flash kyykyttää normaalitehoisen mikron varsin tehokkaasti. Selaimen suoritinkäyttö kasvaa lähelle 100%, kun Flash-mainoksia sisältävä iltapäivälehti jää taustalle auki. Tätä ei pidä nyt ymmärtää niin, että vastustan mainostamista verkossa. Kannatan ehdottomasti ilmaisia palveluita, joita rahoitetaan mainoksilla. Mutta mainokset eivät saa h