Taloussanomien uutisen mukaan, kotimaiset TV-yhtiöt ovat nyt todella huolissaan youtube-palvelusta löytyvien suomalaisten sketsisarjapätkien suhteen. Huolissaanolon ajankohtaan ei varmastikaan vaikuta yhtään se, että Google meni eilen ostamaan youtube.com-palvelun 1,3 miljardilla eurolla. Nyt suomalaisilla lilliputtiyhtiöllä on edessään syvätaskuinen taho, jolle voi sitten uhitella.
Ymmärrän, että tekijänoikeudet ovat tärkeä asia. Mutta en ymmärrä sitä, mitä esimerkiksi Yle tai MTV3 menettävät siinä mainosarvossa, jonka ilmainen jakelukanava heille antaa. Esimerkiksi minä en tienyt henkilökohtaisesti mitään Jopet Show ohjelman olemassaolosta ennen kuin törmäsin Youtubessa klippeihin ohjelmasta. Tässähän ei ole siis kysymys mistään waretuksesta. Ihmiset eivät saa tästä palvelusta kokonaisia sarjoja vaan pätkiä, joita toiset ovat halunneet palveluun laittaa. YouTube maksaa itse jakelukanavasta ja saa ohessa mainostuloja. Amerikassa jotkut mediayhtiöt ovat ymmärtäneet Youtuben merkityksen, eivätkä ole alkaneet saivartelemaan tekijänoikeuksista. Saa nähdä miten meidän suomalaisille "suuruuksille" oikeasti käy. Jotenkin vaan tuntuu, että tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole oikeasti kysymys tekijänoikeuksista vaan uuden ja vanhan maailman yhteentörmäyksesta. Mielestäni sata miljoonaa sivustovierailua päivässä olisi ennemmin syy tehdä sellaisia videoita, jotka nousisivat listojen kärkeen, kun aloittaa äänen nostaminen tekijänoikeuksista. Uskon, että Google ottaa kyllä mielellään tyhjänpäiväiset suomalaiset klipit pois palvelusta ja häviäjiä eivät ole muut kuin mediayhtiöt ja me kuluttajat.
Markkinoiti&Mainonta lehden englanninkielisessä kolumnissa nostettiin juuri YouTuben kaltainen uusi mediailmiö pöydälle. Ainakin mainospiireissä yritetään tehdä sellaisia klippejä, jotka nousevat suosikkilistojen kärkeen. Tässä esimerkki. Näin saadaan ihmiset, jopa minut, jakamaan mainoksia toisille. Uusista tekniikoista kannattaisi ottaa hyöty irti, eikä aina maalata uhkakuvia seinille.
(Kirjoitusvirheet korjattu 23.10.2006. Kiitoksia loistavalle oikolukija/kommentoijalle :))
Ymmärrän, että tekijänoikeudet ovat tärkeä asia. Mutta en ymmärrä sitä, mitä esimerkiksi Yle tai MTV3 menettävät siinä mainosarvossa, jonka ilmainen jakelukanava heille antaa. Esimerkiksi minä en tienyt henkilökohtaisesti mitään Jopet Show ohjelman olemassaolosta ennen kuin törmäsin Youtubessa klippeihin ohjelmasta. Tässähän ei ole siis kysymys mistään waretuksesta. Ihmiset eivät saa tästä palvelusta kokonaisia sarjoja vaan pätkiä, joita toiset ovat halunneet palveluun laittaa. YouTube maksaa itse jakelukanavasta ja saa ohessa mainostuloja. Amerikassa jotkut mediayhtiöt ovat ymmärtäneet Youtuben merkityksen, eivätkä ole alkaneet saivartelemaan tekijänoikeuksista. Saa nähdä miten meidän suomalaisille "suuruuksille" oikeasti käy. Jotenkin vaan tuntuu, että tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole oikeasti kysymys tekijänoikeuksista vaan uuden ja vanhan maailman yhteentörmäyksesta. Mielestäni sata miljoonaa sivustovierailua päivässä olisi ennemmin syy tehdä sellaisia videoita, jotka nousisivat listojen kärkeen, kun aloittaa äänen nostaminen tekijänoikeuksista. Uskon, että Google ottaa kyllä mielellään tyhjänpäiväiset suomalaiset klipit pois palvelusta ja häviäjiä eivät ole muut kuin mediayhtiöt ja me kuluttajat.
Markkinoiti&Mainonta lehden englanninkielisessä kolumnissa nostettiin juuri YouTuben kaltainen uusi mediailmiö pöydälle. Ainakin mainospiireissä yritetään tehdä sellaisia klippejä, jotka nousevat suosikkilistojen kärkeen. Tässä esimerkki. Näin saadaan ihmiset, jopa minut, jakamaan mainoksia toisille. Uusista tekniikoista kannattaisi ottaa hyöty irti, eikä aina maalata uhkakuvia seinille.
(Kirjoitusvirheet korjattu 23.10.2006. Kiitoksia loistavalle oikolukija/kommentoijalle :))
Kommentit
Televisiokanavien muutoksen seurauksena olen taas palannut enemmän takaisin television ääreen. Sarjat tulevat nykyään paljon nopeammalla syklillä ulos ja ne näytetään kutakuinkin järkevinä kokonaisuuksina. Kun sarjat palaavat tauoilta, niitä myös mainostetaan. Varsinkin Nelonen on kunnostautunut tässä. Hauskat radiomainokset saivat minut takaisin katsomaan pitkään tauolla ollutta Sopraanosia.
Olisi toki mukava jos omalla kirjeelläni olisi jotain vaikutusta ollut tapahtuneisiin muutoksiin. Toivoa voi aina.
Kuitenkin pointtina on se, että asialliset ja perustellut tekstit voivat päätyä myös oikeiden ihmisten silmien eteen. Tarpeeksi kun tällaista postia tulee, se voi johtaa myös muutoksiin.
Joukolla siis kirjoittamaan televisiokanaville asiallisia kirjeitä kertoen kuinka väärällä tiellä he nyt ovat. Samalla voi ujuttaa mukaan omia ehdotuksia parannuksista.
Tässä pikaisesti silmiin osuneet kohdat kustakin kappaleesta. Esitän suoraan oikeinkirjoitetut muodot.
Kappale 1:
TV-yhtiöt
youtube-palvelusta
huolissaanolon
youtube.com-palvelun
taho, jolle
Kappale 2:
ennen kuin
pätkiä, joita
Kappale 3:
klippejä, jotka
ihmiset, jopa minut, jakamaan (lauseyhteydestä irrallaan olevat lisäykset erotetetaan pilkuilla molemmilta puolilta)
hyöty irti, eikä