Jokainen sähköpostia töissään käyttävä on varmasti huomannut, että se suorastaan pahimmillaan estää keskittymisen oikeisiin asioihin. Kaikkea sähköpostia ei käytännössä pysty tarkasti lukemaan, mikäli meinaa muutakin työtä tehdä.
Nykyisessä tietotulvassa, missä tarvitaan onnistunutta tiedonhakua ja kriittistä tiedon suodatustaitoa, joudumme kohtelemaan sähköpostia samalla tavalla kuin muutakin tietoa.
Sosiaalisen median palvelut ovat opettaneet meitä toisaalta tiivistämään ilmaisua, mutta toisaalta oletusasetuksilla aiheuttaneet valtavan sähköpostimyrskyn.
Jokainen vähänkin enemmän Twitteriä, LinkedIniä ja Facebookia käyttävät ovat varmaan jo luoneet asetuksia, joilla jokaista ilmoitusta ei todellakaan tuoda sähköpostiin.
Googlen Gmail on tehnyt tämän luokittelun käyttäjän puolesta. Käytännössä kaikkea postia ei tuoda oletuksen inboxiin. Tämä on periaatteessa hyvä asia, vaikka henkilökohtaisesti olen joutunut pari kertaa etsimään saapunutta postia nimellä, koska se on lipsahtanut väärään kategoriaan.
Sähköpostin manuaalisella tai automaattisella luokittelulla on vaikutus myös sähköpostitiedotteiden käyttöön markkinointivälineinä. Uutiskirjeet eivät välttämättä mene kaikilla käyttäjillä viralliseen inboxiin, vaan menevät suodattimen takia johonkin muuhun ei tärkeään kategoriaan.
Mitä Googlen Gmail on nyt toteuttanut käyttäjilleen tulee tai on osittain jo tullut muihin sähköposti-clientteihin. Voi olla, että yrityskäytössä käytetään vielä vanhenpia sähköpostiohjelmia, joilla edelleen kaikki viestit valuvat inboxiin. Tällöin lajittelulla ei olisi niin suurta vaikutusta asiakasnäkyvyyteen. Kuluttajilla pelkästään Gmailin muuton on tehnyt sähköpostimarkkinoinnista entistä haasteellisempaa. Kuinka saat oikeasti viestisi erottumaan tuhansien turhien ja vähemmän turhien viestien joukosta?
En ennusta sähköpostin kuolemaa, koska se ei ole mielestäni realismia. Sen sijaan olen varma, että sähköpostin käyttötottumukset muuttuvat suuntaan, josta ei ole enää paluuta entiseen.
Mitä Googlen Gmail on nyt toteuttanut käyttäjilleen tulee tai on osittain jo tullut muihin sähköposti-clientteihin. Voi olla, että yrityskäytössä käytetään vielä vanhenpia sähköpostiohjelmia, joilla edelleen kaikki viestit valuvat inboxiin. Tällöin lajittelulla ei olisi niin suurta vaikutusta asiakasnäkyvyyteen. Kuluttajilla pelkästään Gmailin muuton on tehnyt sähköpostimarkkinoinnista entistä haasteellisempaa. Kuinka saat oikeasti viestisi erottumaan tuhansien turhien ja vähemmän turhien viestien joukosta?
En ennusta sähköpostin kuolemaa, koska se ei ole mielestäni realismia. Sen sijaan olen varma, että sähköpostin käyttötottumukset muuttuvat suuntaan, josta ei ole enää paluuta entiseen.
Kommentit