Siirry pääsisältöön

Vaikuttaako sähköpostitulva markkinointiviestinnän tehokkuuteen

Jokainen sähköpostia töissään käyttävä on varmasti huomannut, että se suorastaan pahimmillaan estää keskittymisen oikeisiin asioihin. Kaikkea sähköpostia ei käytännössä pysty tarkasti lukemaan, mikäli meinaa muutakin työtä tehdä.
Nykyisessä tietotulvassa, missä tarvitaan onnistunutta tiedonhakua ja kriittistä tiedon suodatustaitoa, joudumme kohtelemaan sähköpostia samalla tavalla kuin muutakin tietoa. 

Sosiaalisen median palvelut ovat opettaneet meitä toisaalta tiivistämään ilmaisua, mutta toisaalta oletusasetuksilla aiheuttaneet valtavan sähköpostimyrskyn.

Jokainen vähänkin enemmän Twitteriä, LinkedIniä ja Facebookia käyttävät ovat varmaan jo luoneet asetuksia, joilla jokaista ilmoitusta ei todellakaan tuoda sähköpostiin.



Googlen Gmail on tehnyt tämän luokittelun käyttäjän puolesta. Käytännössä kaikkea postia ei tuoda oletuksen inboxiin. Tämä on periaatteessa hyvä asia, vaikka henkilökohtaisesti olen joutunut pari kertaa etsimään saapunutta postia nimellä, koska se on lipsahtanut väärään kategoriaan. 

Sähköpostin manuaalisella tai automaattisella luokittelulla on vaikutus myös sähköpostitiedotteiden käyttöön markkinointivälineinä. Uutiskirjeet eivät välttämättä mene kaikilla käyttäjillä viralliseen inboxiin, vaan menevät suodattimen takia johonkin muuhun ei tärkeään kategoriaan.

Mitä Googlen Gmail on nyt toteuttanut käyttäjilleen tulee tai on osittain jo tullut muihin sähköposti-clientteihin. Voi olla, että yrityskäytössä käytetään vielä vanhenpia sähköpostiohjelmia, joilla edelleen kaikki viestit valuvat inboxiin. Tällöin lajittelulla ei olisi niin suurta vaikutusta asiakasnäkyvyyteen. Kuluttajilla pelkästään Gmailin muuton on tehnyt sähköpostimarkkinoinnista entistä haasteellisempaa. Kuinka saat oikeasti viestisi erottumaan tuhansien turhien ja vähemmän turhien viestien joukosta?

En ennusta sähköpostin kuolemaa, koska se ei ole mielestäni realismia. Sen sijaan olen varma, että sähköpostin käyttötottumukset muuttuvat suuntaan, josta ei ole enää paluuta entiseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lukujen pyöristäminen yhdistettäessä tietoja Word 2007:n

Minulle on tullut ennenkin ongelmia tietojen tuomisessa ulkoisesta tietolähteestä Wordiin. Niin myös tänään, mutta tänään päätin ratkaista asian. Tavoitteenani tehdä todistukset, Excel taulukossa olevien tietojen perusteella. Kaikki toimi normaalin yhdistämistoiminnon tapaan. Eli tallensin tiedot Exceliin ja laskin keskiarvon. Yhdistämistoiminto löytyy Word 2007:sta postitus välilehdeltä. Tietolähteeksi lisäsin Excel-taulukon. Kävin Excelin puolella transponoimassa "liitä määräten" -toiminnolla sarakeotsikot allekain toiselle taulukkovälilehdelle. Kopioin taulukon Wordiin ja lisäsin siihen toisen sarakkeen. Nyt saatoin lisätä arvosanatietoja yksi kerrallaan "lisää yhdistämiskenttä" - valikosta. Ongelmia pyöristyksessä Kaikki toimi hyvin "keskiarvo"-kenttään asti. Pyöristys ei toiminut oikein. Kokeilin tehdä Excelissä uuden sarakkeen johon käytin "pyöristä"-funktiota, mutta tämäkään ei auttanut. Kaavana solussa oli"=PYÖRISTÄ(K2;1)". &quo

SF-anytime on hyvä idea

SF-anytime viedeovuokraamo on hyvä idea. Eli voit vuokrata leffat suoraan laajakaistaliittymän läpi omalle kotikoneellesi. Maksat katseluajasta, eli yhdellä krediitillä voit katsella leffan seuraavan vuorokauden sisällä. Sain postista, jonkin lehden mukana yhden ilmaisen krediitin tähän kyseiseen filmivuokraamoon. Ja positiivista oli, että krediitin mukana tuleva esite näytti ihan hyvältä. Olen joskus aikaisemminkin kokeillut SF-anytimea, joten tiesin, ettei ohjelmaan ole millään muulla selaimella asiaa kuin IE:llä. IE:tä en miellellään käytä muutakuin Windows update palvelun käyttämiseen ja tässä syy on hyvin selvä: se ei muuten onnistu. Ok, kun kerran minulla oli ilmainen krediitti, päätin kuitenkin kokeilla. No ensin tuli systeemitesti, joka kesti mielestäni 2mb nettiyhteydellä turhan kauan. Testi ilmoitti että minulta puuttuu, joku Microsoftin "suojaushärpäke", joten ei kun painamaan linkkiä ja asentamaan se. No tämän jälkeen järjestelmä ilmoitti, että Flash versioni ei

Flash-mainokset boikottiin!

Adobe Flash tuo Makromedian luomus, jonka Adobe sai yrityskaupan mukana itselleen on vallannut lähes 100% maailman tietokoneista. Se toimii lähes käyttöjärjestelmäriippumattomasti ja se on loistava muoto julkaista multimediasisältöä verkossa. Youtubea ei olisi olemassa ilman Flashia, eikä monia muitakaan interaktiivisia palveluita. Mutta Flash tuo myös ongelmia. Flashin avulla on helppo tehdä visuaalisesti hienon näköisiä mainoksia, joissa on interaktiivisia osia, jopa videoita sisäänrakennettuna. Ei siinä sinällään mitään, mutta en pidä siitä, että kaljuaan raapiva mies täyttää koko ruudun kun haluan lukea päivän juorut Iltasanomista.Kaiken lisäksi Flash kyykyttää normaalitehoisen mikron varsin tehokkaasti. Selaimen suoritinkäyttö kasvaa lähelle 100%, kun Flash-mainoksia sisältävä iltapäivälehti jää taustalle auki. Tätä ei pidä nyt ymmärtää niin, että vastustan mainostamista verkossa. Kannatan ehdottomasti ilmaisia palveluita, joita rahoitetaan mainoksilla. Mutta mainokset eivät saa h