Siirry pääsisältöön

Vaikuttaako sähköpostitulva markkinointiviestinnän tehokkuuteen

Jokainen sähköpostia töissään käyttävä on varmasti huomannut, että se suorastaan pahimmillaan estää keskittymisen oikeisiin asioihin. Kaikkea sähköpostia ei käytännössä pysty tarkasti lukemaan, mikäli meinaa muutakin työtä tehdä.
Nykyisessä tietotulvassa, missä tarvitaan onnistunutta tiedonhakua ja kriittistä tiedon suodatustaitoa, joudumme kohtelemaan sähköpostia samalla tavalla kuin muutakin tietoa. 

Sosiaalisen median palvelut ovat opettaneet meitä toisaalta tiivistämään ilmaisua, mutta toisaalta oletusasetuksilla aiheuttaneet valtavan sähköpostimyrskyn.

Jokainen vähänkin enemmän Twitteriä, LinkedIniä ja Facebookia käyttävät ovat varmaan jo luoneet asetuksia, joilla jokaista ilmoitusta ei todellakaan tuoda sähköpostiin.



Googlen Gmail on tehnyt tämän luokittelun käyttäjän puolesta. Käytännössä kaikkea postia ei tuoda oletuksen inboxiin. Tämä on periaatteessa hyvä asia, vaikka henkilökohtaisesti olen joutunut pari kertaa etsimään saapunutta postia nimellä, koska se on lipsahtanut väärään kategoriaan. 

Sähköpostin manuaalisella tai automaattisella luokittelulla on vaikutus myös sähköpostitiedotteiden käyttöön markkinointivälineinä. Uutiskirjeet eivät välttämättä mene kaikilla käyttäjillä viralliseen inboxiin, vaan menevät suodattimen takia johonkin muuhun ei tärkeään kategoriaan.

Mitä Googlen Gmail on nyt toteuttanut käyttäjilleen tulee tai on osittain jo tullut muihin sähköposti-clientteihin. Voi olla, että yrityskäytössä käytetään vielä vanhenpia sähköpostiohjelmia, joilla edelleen kaikki viestit valuvat inboxiin. Tällöin lajittelulla ei olisi niin suurta vaikutusta asiakasnäkyvyyteen. Kuluttajilla pelkästään Gmailin muuton on tehnyt sähköpostimarkkinoinnista entistä haasteellisempaa. Kuinka saat oikeasti viestisi erottumaan tuhansien turhien ja vähemmän turhien viestien joukosta?

En ennusta sähköpostin kuolemaa, koska se ei ole mielestäni realismia. Sen sijaan olen varma, että sähköpostin käyttötottumukset muuttuvat suuntaan, josta ei ole enää paluuta entiseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

photoshop.com - käsittele kuvia selaimessa ilmaiseksi

Photoshop.com palvelu on ollut olemassa jo jonkin aikaa ja siitä on jalostunut ihan käyttökelpoinen tuote, jossa ainakin hinta-laatusuhde (0€) on kohdallaan. Teknisesti photoshop.com on toteutettu adoben omistaman flash-teknologian päälle. Eli tietokoneessa pitää olla flash-lisäosa asennettuna, jotta palvelu toimii. Adobe on varmasti teknologian kehittäjänä paras Flash-asiantuntija ja se näkyy tässä tuotteessa. Photoshop.com näyttää, että Flashia voi käyttää oikeassa tuotteessa, eikä vain surkeissa resurssisyöpöissä Flash-mainoksissa.

Photoshop.com sivustossa on monia hyviä oivalluksia. Palvelun voi yhdistää jo olemassa olevaan verkkoalbumiin. Tätä kirjoitettaessa tuettuja olivat Picasaweb, Flickr, Photobucket ja Facebook. Varsin kätevää, että yhteys toimii molempiin suuntiin. Web-albumeissa olevia kuvia voi avata muokkaustilaan ja tallentaa sitten takaisin näihin kolmannen osapuolen palveluihin. Toisaalta kuvia voi siirtää raahamalla suoraan Photoshop.com palveluun albumeihin ja siirt…

Windows Vista resurssisyöppö?

Sain inspiraation tähän kirjoitukseen, kun olin pitämässä atk-koulutusta eräässä yrityksessä, jossa osalla työntekijöistä oli Vista Business käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet. Nämä tietokoneet olivat Lenovon hyviä kannettavia Intelin tuplaydinsuorittemella varustettuina, joten koneilla ei pitäisi olla mitään ongelmia vaativassakaan käytössä. Ihmettelin, kun eräs Vista kone käynnistyi 10-15 minuuttia, ennen kuin Outlook aukesi. Aukeamisen jälkeen tietokone toimi kuin sen näyttö oli voideltu tervassa. Vitsailimme siinä, että kone pitää laittaa "tulille" hyvissä ajoin, ennen asiakaskäyntiä. Esimerkiksi 50 km ennen määränpäätä voisi autoillessa olla hyvä.

Ongelman syy selvisi. Kannettavissa oli "vain" 1Gt keskusmuistia. Muistin lisääminen auttoi. Tietokoneen käyttö oli normaalia. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: Onko tässä mitään järkeä? Voiko olla niin, että sähköpostin lukemiseen ja tavallisten dokumenttien pyörittämiseen tarvitaan 3Gt keskusmuistia? Samat asi…

Kuinka varastoida tuuli-ja aurinkoenergiaa?

Tekno&Logia on aikaisemmin keskittynyt suurimmaksi osaksi pelkkiin tietotekniikan ilmiöihin, mutta nyt haluaisin herättää keskustelua vaihtoehtoisten energiamuotojen varastoinnista. Koska itse kirjoitan tätä blogia, saan varmasti myös itse päättää millaisia asioita käsittelen.

Suomi ja Eurooppa ovat sitoutuneet aika rankkoihin kasvihuonepäästöjen rajoituksiin. Erilaisia ratkaisuja tavoitteeseen pääsemiseen on esitetty ja osa näitä ratkaisuja on ehdottomasti sekä tuuli, että aurinkoenergia. Eniten on puhuttu tuulivoimasta, vaikka aurinkoenergiaa on saatavilla useita kertoja enemmän, myös täällä pimeässä pohjolassa. Wikipediassa näkyvän kuvaajan mukaan aurinkoenergiaa on oikeasti käytettävissä erittäin paljon maailmanlaajuisesti. Jopa niin paljon, ettei muita energiamuotoja edes tarvittaisi.

Sekä tuuli, että aurinkoenergiassa on kuitenkin yksi suuri ongelma ja se on varastointi. Kuten hyvin tiedämme, niin maailmasta löytyy vähän sellaisia paikkoja, joissa tuulee aina. Toisaalta ei löy…