Uskomatonta miten joku voi keksiä, niin hyvän idean jota ei oikeastaan tarvitse uudestaan edes keksiä. Puhun nyt opiskelijasta, joka avasi opiskelujensa tukemiseksi miljoonan taalan (The million dollar homepage) sivun. Tästä on ollut lähiaikoina paljon juttua eri uutislähteissä, joten monet tietävät jo idean. Kaverilla on siis kotisivullaan myynnissä miljoona kuvapistettä, jotka maksavat dollarin kappale. Kuvapisteitä myydään minimissään sadan pisteen erissä ja paikan haltija voi julkaista sitten mainostilassaan, pelkän kuvan tai sitten linkin kotisivuilleen. Kuulostaa pähkähullulta idealta. Kuka sellaisia ostaa? Alex Tew on myynyt kaikki kuvapisteet ja viimeiset tuhat pistettä olivat myynnissä ebayssä kirjoitushetkellä hinta oli 160,109.09 dollaria.
Mainoksiahan internetissä on ollut Webin auvoisesta alusta lähtien ja tiedetty tosiasia on, että hyvästä mainostilasta maksetaan maltaita. Kuitenkaan juuri Alex Tew on vienyt mainosten myynnin aivan uudelle tasolle. Hänen sivullaan ei ole mitään muuta kuin mainoksia ja hän tienaa sillä yli miljoona taalaa. Kopiojia riittää mm. Suomessa joku on viritellyt täysin kopion alkuperäisestä. Toinen taas on pistänyt myyntiin miljoona mummoa.
Mihin tämä perustuu? Ei kai ihmiset noin vain ole löytäneet sivua ja alkaneet klikkailla linkkejä? Koko juttu perustuu siihen, että Alex sai sivuilleen tunnettavuutta. Sivujen idea oli täysin uusi ja asiasta nousi kohu, kun hän oli saanut useita mainoksia myytyä. Tästä en ole varma, mutta uskoisin, että alun perin kohu on noussut blogkeissa, jotka ovat nykyisessä yhteiskunnassa nopeimpia uuden tiedon levittäjiä. Seuraavaksi asiasta kiinnostuivat suuret uutistoimistot ja sen jälkeen peli oli selvä. Näin Alex sai sivuilleen täysin ilmaista mainosta(uutiset) ja suuren linkitysmäärän(blogit ja uutiset). Kun sivujen kävijämäärä nousee mainostilasta, tulee arvokasta. Kun linkitysmäärä nousee, nousee sivun google page rank. Page rank on taas asia, joka tekee mainostilasta todella arvokasta. Ei tarvitse olla kuin yksi 10x10 alue Alexin sivuilla, niin oma sijoitus nousee googlessa kohisten.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että internetissä ei tarvitse välttämättä myydä mitään fyysistä tuotetta, jotta saat sieltä elannon. Internet on aivan uudenlainen maailmankokoinen pelikenttä, jossa tunnettavuuden arvo mitataan todella suurissa rahoissa. Google on menestyneimpiä internetyrityksiä, joka on saavuttanut menestyksensä ainoastaan aineettomia palveluita myymällä. Alex on esimerkki niin sanotusti pienestä ihmisestä, joka yksinkertaisella idealla aloitti maailmanvalloituksen.
Mainoksiahan internetissä on ollut Webin auvoisesta alusta lähtien ja tiedetty tosiasia on, että hyvästä mainostilasta maksetaan maltaita. Kuitenkaan juuri Alex Tew on vienyt mainosten myynnin aivan uudelle tasolle. Hänen sivullaan ei ole mitään muuta kuin mainoksia ja hän tienaa sillä yli miljoona taalaa. Kopiojia riittää mm. Suomessa joku on viritellyt täysin kopion alkuperäisestä. Toinen taas on pistänyt myyntiin miljoona mummoa.
Mihin tämä perustuu? Ei kai ihmiset noin vain ole löytäneet sivua ja alkaneet klikkailla linkkejä? Koko juttu perustuu siihen, että Alex sai sivuilleen tunnettavuutta. Sivujen idea oli täysin uusi ja asiasta nousi kohu, kun hän oli saanut useita mainoksia myytyä. Tästä en ole varma, mutta uskoisin, että alun perin kohu on noussut blogkeissa, jotka ovat nykyisessä yhteiskunnassa nopeimpia uuden tiedon levittäjiä. Seuraavaksi asiasta kiinnostuivat suuret uutistoimistot ja sen jälkeen peli oli selvä. Näin Alex sai sivuilleen täysin ilmaista mainosta(uutiset) ja suuren linkitysmäärän(blogit ja uutiset). Kun sivujen kävijämäärä nousee mainostilasta, tulee arvokasta. Kun linkitysmäärä nousee, nousee sivun google page rank. Page rank on taas asia, joka tekee mainostilasta todella arvokasta. Ei tarvitse olla kuin yksi 10x10 alue Alexin sivuilla, niin oma sijoitus nousee googlessa kohisten.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että internetissä ei tarvitse välttämättä myydä mitään fyysistä tuotetta, jotta saat sieltä elannon. Internet on aivan uudenlainen maailmankokoinen pelikenttä, jossa tunnettavuuden arvo mitataan todella suurissa rahoissa. Google on menestyneimpiä internetyrityksiä, joka on saavuttanut menestyksensä ainoastaan aineettomia palveluita myymällä. Alex on esimerkki niin sanotusti pienestä ihmisestä, joka yksinkertaisella idealla aloitti maailmanvalloituksen.
Kommentit